Upptäcktsfärd Norden är ett årligen återkommande arrangemang som riktar sig till scouter i åldern 12-16 år.

tisdag 26 juni 2012

Lördag/Söndag


Hej hej! =)

Nu är vi snart framme i Torshavn! Det ska bli riktigt skönt att koma i land. Jag tar det från början.
I går när klockan var ungefär 13.00 kom vi med buss till hamnen i Hirtshals. Båten såg VÄLLDIGT stor ut när vi stog bredvid den på kajen. Innan vi fick lov att gå ombord skulle vi laga mat. Det blev nudlar med stekt korv och tomat soppa! Riktigt gott. På köpet kom en ganska stor regnskur när vi var mitt i mat lagningen, men patrull CURRYSILL blev inte deppiga för de. Vi fortsate laga mat som om inget hänt!
Halv tre påminde Martin mig om åksjuketabletter! Så att jag inte skulle må illa.
När vi äntligen fick gå på färgan var alla super glada! Vi var ju ytterligare ett steg närmre Färöarna!
Vi skulle gå till våra hytter för att vänta in att ledarna skulle komma runt med information om vad som skulle hända senare på dagen. Efter en stund kände jag hur det började gunga så sått. Ingen bra känsla.
När klockan närmade sig fem hade vi kommit en bit i från hamnen och det gungade fortfarande, vilket det gör ännu.
Ju längre ut på havet vi kom, ju sämre mådde jag. Nu började min mage bubbla. Och jag spydde. Som tur var hade jag en plastpåse i fickan. Åsa som var med mig just då var snäll och hämtade Martin (vår sjukvårdsansvarig på resan). Han hjälpta mig näst längst ner i båten. Vi satt där en stund sedan kom Torgny, han mådde inte heller super bra. Efter en stund vände sig min mage i gen. Sen somnade jag på golvet. Efter en stund frågade Martin om jag var hungrig. Det var det absolut sista jag var sugen på. Sen somnade jag om. Jag är inte helt medveten om vad som hände sedan men magen tömdes en gång till. Jag somnade om, fick liggunderlag att ligga på, så småning om fick jag både sovsäck och kudde.
Jag sov ganska dåligt men vakna bara ett par gånger, som när ledarna hade vakt byte. Nere hos oss sjuklingar fanns det hela tiden en ledare som inte mådde dåligt i fall om någon skulle spy.
Martin väckte mig vid halv nio och undrade om jag ville ha frukost, men jag var inte så sugen på mat. Efter en stund gick jag upp ändå, någonting var jag ju tvungen att äta.
När jag väll kom upp råkade jag titta ut, inte bra! Jag fick i mig lite yoghurt sen gick jag ner i gen.
Resten av denna dagen har jag tillbringat på deck 2.
Lunchen fick jag serverad här nere. Vi hade tre liggunderlag och ungefär fyra sovsäckar! Riktigt mysigt!
Jag mår bättre nu men allting gungar och det lär det göra ett tag till...
Nu ska jag och Martin gå upp på skydeck, för nu är vi snart inne i hamnen i Torshavn. Hoppas det är fint väder.

Hoppas att alla mår bra där hemma!

Ses snart!

Matilda Sonesson, Currysill

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.